Verkeerssituatie Stationsomgeving

Aandachtspunten Wijkplatform Elst-Oost m.b.t. verkeerssituatie rondom NS station Elst

Geheel is aangeduid als 30 km zone. De wegen zijn echter niet fysiek als zodanig ingericht (met snelheidsremmers).

Westzijde:

– de Oude Aamsestraat is door de versmalling en de oprit constructie ingericht als een woonerf, maar dat is het niet. In de eerste bocht naar links staan bijna altijd de hele dag 4 auto’s geparkeerd, ook in de bocht. Omdat dat geen kruising is, mag gewoon in die bocht geparkeerd worden. Dat is onoverzichtelijk en gevaarlijk nu. Een vrachtwagen (zoals vuilniswagen) kan er niet langs zonder schade aan trottoir of auto. Er staat nu een bord P-verbod zone, maar vóór de bocht. Die zou 20 meter (of zo) verplaatst kunnen worden.

– Bushalte zijde fietstunnel: vrij lange betonstrook en klein gedeelte blokmarkering bushalte. Vaak staan daar 3 tot 4 auto’s aan de station zijde te wachten op treinreiziger. Onduidelijk of dat kan en mag, maar wel gewenst.

– Groen van Prinstererstraat – fietstunnel in- /uitgang: ik ga ervan uit, dat hier de normale voorrangsregeling geldt: rechts gaat voor?

– Zelfde locatie: geef duidelijk aan. Rechts richting Centrum.

– Zelfde locatie: veel auto’s nemen deze voetgangers tunnel ! Onduidelijke situatie.

– Groen van Prinstererstraat- van Oldenbarneveltstraat:  ik ga ervan uit, dat hier de normale voorrangsregeling geldt: rechts gaat voor? Veel fietsers en enkele automobilisten weten het daar niet.

– Dezelfde locatie: eigenlijk ongewenst, dat fietsers het stuk van en naar Eshofsestraat rijden. Vlakbij de Eshofsestraat wordt het erg smal voor 2 x fiets en 2x auto. Met een bus of vrachtwagen wordt het eng voor veel mensen.

– Op dezelfde locatie vinden veel fietsers (meest ouders met kleine kinderen) het onveilig om linksaf naar Oude Aamsestraat te gaan. Zouden liefst het gescheiden fietspad terug hebben.

Oostzijde:

– In de stationsomgeving: als je via het (Postduiven-)pad vanaf de Horizon komt, is er een brug over de fiets-/voetgangerstunnel. Daar zijn alleen maar trappen en geen hellingbaan voor mensen met een beperking of met een kinderwagen/rolstoel/scootmobiel/rollator. Die zien dat pas als ze bij die trappen zijn en moeten dan helemaal omlopen.

– Aan deze zijde zijn geen parkeerplaatsen voor in- uitladen van treinreizigers. Dat is wel gewenst, want nu wordt er vaak midden op de T-kruising gestopt. Er zijn bij het station erg weinig 15 minuten parkeren plekken. Volgens mij stoppen daar ook bussen als er treinen rijden. Combinatie maken?

– Ook aan de Oostzijde zijn geen fysieke maatregelen genomen vanwege 30-km regime.

– Bij uitkomen tunnel is de situatie voor veel mensen onduidelijk. Voordat je er erg in hebt sta je midden op de Spoorlaan. Niet aangegeven, dat je rechtsaf moet voor de P-garage.

– Veel automobilisten die er linksaf gaan nemen een korte bocht ipv ruime bocht. Kan dat door de onduidelijke situatie komen?

-Spoorlaan-Nieuwe Aamsestraat: verreweg meeste gemotoriseerde verkeer gaat van tunnel de Nw Aamsestraat op of omgekeerd. Geef dat ook in het straatbeeld aan dat dat de hoofdroute is. Behoorlijk veel mensen missen bebording en rijden richting Meiregen.

– Zelfde locatie: behoorlijk wat daar ‘vreemde’ automobilisten komend vanaf de A325,  met oude TomTom willen rechtdoor en gaan door de fietstunnel. Ook zonder navigatie weten mensen dat ze door de tunnel moeten en zien die voor zich…

– Zelfde locatie: voor fietsers die uit de tunnel komen is de situatie onduidelijk. Ja, bestrating is anders, dus rechts gaat niet voor?? Rechtdoor gaande fietser gaat voor??

– Zelfde locatie: dat stuk van de Nieuwe Aamsestraat is behoorlijk druk, zonder alle bebouwing die er nog moet komen aan woningen en kantoren. Het is gewenst dat daar gescheiden fietspaden komen.

8 antwoorden
  1. Van aggelen
    Van aggelen zegt:

    De fietstunnel zou ” de zeeg” genoemd kunnen worden. Vroeger schijnt hier een zeeg te hebben gelegen Een tweede mogelijkheid zou zijn ” de verbinding” ( centrum elst en westeraam) de autotunnel,moet de naam”de Slinger krijgen ( wordt door iedereen al zo genoemd)

    Beantwoorden
  2. Tom
    Tom zegt:

    Vooral een na laatste punt: hebben fietsers voorrang of is het een uitrit? Je gaat wel over een stoep. Auto’s geven in ieder geval bijna nooit voorrang.

    Beantwoorden
    • John Baaijens
      John Baaijens zegt:

      Fietsers die aan de Oostzijde uit de tunnel komen hebben niet de gelijkwaardigheid van ‘rechts gaat voor’. Maar rechtdoor gaand verkeer hoort wel weer voor te gaan op de linksaffers. Tot aan de rotonde wordt het een 30-km zone. In een recent overleg hebben we gepleit voor een fietsstraat. Een andere optie is een dubbelzijdig fiets aan de Noordzijde van de Nieuwe Aamsestraat. Dat geeft weer knelpunten bij de rotonde vrezen we.

      Beantwoorden
  3. Minka
    Minka zegt:

    fietsers zouden bij het in- en uit de tunnel rijden voorrang moeten hebben. Zij zijn immers de kwetsbare deelnemer aan het verkeer. Een zebrapad voor voetgangers zou ook geen overbodige luxe zijn. Hoewel dat vaak ook schijnveiligheid geeft. Het is in elk geval duidelijker dan de situatie nu. Het is wachten op ongelukken daar, het is er vreselijk onoverzichtelijk.
    Vaak zie ik voetgangers de fietstunnel nemen. Laatst sprak ik een oude dame vriendelijk erop aan maar ze vond het “allemaal wel best”. Ik denk dat een voetpad in de fietstunnel op termijn onvermijdelijk is. Dat is de route die mensen toch al (willen nemen). Als je aankomt lopen lijkt dat ook de meest logische optie.

    Beantwoorden
    • John Baaijens
      John Baaijens zegt:

      Minka,
      het geheel is een 30 km zone, dus al bedoeld om voetgangers en fietsers tegemoet te komen t.o.v. gemotoriseerd verkeer.
      De tunnel is bedoeld voor zowel fietsers als voetgangers. Het is belangrijk om een periode te nemen om te gewennen en om te zien hoe verkeersstromen zich ontwikkelen en gedragen. De Oostzijde is erg druk, vooral tijdens de spits, met fietsers naar scholen daar in de buurt, maar ook naar Bemmel en het industriegebied. Daar ligt een eerste prioriteit.

      Beantwoorden
      • LGG
        LGG zegt:

        En hoe zit het met de auto’s die nog wel eens door de fietstunnel rijden omdat niet duidelijk vermeld staat dat je daar niet in mag?

        Helaas al een paar keer meegemaakt of gehoord dat het is gebeurd vanaf de Aamsestraat.

        Beantwoorden
        • John Baaijens
          John Baaijens zegt:

          Aan de borden ligt het niet, want die zijn duidelijk. Probleem is toch onoverzichtelijkheid. Mensen weten dat ze een tunnel door moeten en pakken degene die ze zien liggen. Het probleem doet zich van beide kanten voor. Ook daar proberen we een oplossing voor te vinden. En dat is niet met rood-witte barriers :-). Alle ideeën zijn welkom.

          Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *